Savo knygoje rašau ne apie tai, apie ką dabar kalba visi – kaip gauti greitus atsakymus iš ChatGPT, bet apie tai, kaip paversti jį tikru korepetitoriumi – pagalbininku, kuris moko mąstyti, o ne sufleriu, kuris tik pateikia rezultatus. Tai labai svarbus skirtumas, ypač mokymosi kontekste. Pastaruoju metu vis daugiau vaikų ir net suaugusiųjų ima naudoti dirbtinį intelektą kaip „greitą sprendimą“ – tereikia įvesti klausimą ir atsakymas jau ekrane. Tačiau toks požiūris ugdo ne savarankiškumą, o priklausomybę nuo išorinių sprendimų šaltinių. Ilgainiui tai slopina gebėjimą mokytis, analizuoti, kelti klausimus ir ieškoti atsakymų savo galva.
Todėl mano tikslas – parodyti, kaip DI įrankius panaudoti vaikams ne kaip „greito atsakymo generatorius“, o kaip lavinančius, smalsumą ir loginį mąstymą skatinančius įrankius. Tam būtina išmokti ne tik konfigūruoti vaikui suteikiamo ChatGPT nustatymus, bet ir gebėti teisingai klausti ir kritiškai vertinti gautus atsakymus. Nors ChatGPT ir kiti DI modeliai pateikia informaciją labai įtikinamai, vaikui tenka atsakomybė suprasti, kad tai nėra galutinė tiesa. Kaip atskirti, kada atsakymas vertingas, o kada – abejotinas? Kaip pasitikrinti informaciją ir išlikti sąmoningu vartotoju?
Kaip kritiškai vertinti DI atsakymus ir pasitikrinti informaciją
Naudojantis DI įrankiais, labai svarbu suprasti, kad jų pateikti atsakymai nėra nei galutinė tiesa, nei autoritetinga nuomonė. DI, pavyzdžiui, ChatGPT ar Gemini, informaciją generuoja remdamasis tuo, ką „išmoko“ iš didžiulių tekstų rinkinių, tačiau jis nesupranta konteksto taip, kaip žmogus, ir gali pateikti netikslius, pasenusius ar klaidinančius faktus.
Vaikams būtina įsisąmoninti keletą taisyklių:
Visada tikrink šaltinį. Jei DI pateikia faktą, pavyzdžiui, istorinę datą ar mokslinį paaiškinimą, patikrink jį patikimame šaltinyje: enciklopedijoje, patikimoje naujienų svetainėje ar mokyklos patvirtintame šaltinyje. Vaikams galima parodyti, kaip „Google“ ar „Wikipedia“ paieškos padeda rasti kelis nepriklausomus patvirtinimus.
Ieškok daugiau nei vienos nuomonės. Jei DI pateikia nuomonę ar patarimą (pvz., kaip spręsti socialinę problemą ar kaip rašyti rašinį), palygink kelias nuomones. Paprašyk DI pateikti skirtingas perspektyvas arba paieškok forumuose, straipsniuose ar net paklausk mokytojo ar tėvų.
Yra keletas techninių ženklų, kurie gali padėti vaikui atpažinti, kada verta suabejoti DI pateikta informacija. Pavyzdžiui, jei atsakymai atrodo labai bendriniai, be konkrečių pavyzdžių ar detalių, tai gali būti ženklas, kad turinys paviršutiniškas. Taip pat verta atkreipti dėmesį, ar pateikiami aiškūs šaltiniai — kai kurios platformos šalia atsakymų nurodo nuorodas į naudotus informacijos šaltinius. Jei šaltinių nėra arba jie skamba nepatikimai, rekomenduojama atlikti papildomą patikrinimą. Dar vienas svarbus signalas — jei atsakymai atrodo per daug „gražūs“, supaprastinti ar vienpusiškai optimistiški, gali būti, kad DI pateikė tik vieną iš galimų požiūrių, neatskleisdamas temos sudėtingumo. Tokiais atvejais būtina papildomai pasidomėti tema ir nepamiršti — net ir labai įtikinamai skambantis atsakymas nebūtinai yra teisingas.
Mokykite naudotis paprastais „tikrinimo klausimais“:
Kur DI rado šią informaciją?
Ar tai naujausia informacija?
Ar atsakymas skamba logiškai, ar galėčiau jį paaiškinti kitiems?
Ar tą patį sako patikimi šaltiniai?
Paprašyk nurodyti šaltinį.
Jei atsakymas kelia abejonių ar atrodo netikslus, paprašyk DI paaiškinti, iš kur gauta informacija. Tai padeda ugdyti atsakomybę už informacijos tikrinimą ir moko, kad patikima žinia turi būti pagrįsta šaltiniu. Pavyzdinis promtas:
✅ „Kokiu šaltiniu remiesi teigdamas tai? Pateik nuorodą į šaltinį.“
→ „Kokiu šaltiniu remiesi teigdamas, kad dinozaurai išnyko dėl asteroido?“
(Šis klausimas skatina ne tik tikrinti faktus, bet ir suprasti, ar atsakymas remiasi moksliniais, patikimais šaltiniais.)
ChatGPT užklausų (promtų) rinkinys padėsiantis kokybiškai panaudoti dirbtinį intelektą mokymosi tikslais:
✅ „Paaiškink man kaip penkiamečiui…“
→ „Paaiškink, kaip veikia fotosintezė, lyg kalbėtum su penkiamečiu.“
(Skatina aiškų ir paprastą paaiškinimą.)
✅ „Išskirstyk sudėtingą temą žingsniais.“
→ „Išskirstyk, kaip rašyti rašinį, žingsnis po žingsnio.“
(Padeda struktūruoti mokymosi procesą.)
✅ „Kokias dažniausias klaidas daro mokiniai šiame dalyke?“
→ „Kokias klaidas dažniausiai daro mokiniai mokydamiesi dalybos?“
(Padeda iš anksto atpažinti sunkumus.)
Užklausos problemų sprendimui:
✅ „Pasiūlyk kelis būdus spręsti šią užduotį.“
→ „Kaip galėčiau išspręsti šią matematikos užduotį keliais būdais?“
(Skatina kūrybiškumą.)
✅ „Padėk sugalvoti pavyzdžių ar analogijų.“
→ „Pateik pavyzdžių, kaip veikia gravitacija kasdieniame gyvenime.“
(Ugdoma gebėjimas perprasti abstrakčias sąvokas.)
Užklausos rašymo įgūdžiams lavinti:
✅ „Padėk sukurti įžangą rašiniui apie…“
→ „Padėk sukurti įžangą rašiniui apie draugystę.“
(Ugdoma saviraiška.)
✅ „Pasiūlyk patikslinti mano rašinį.“
→ „Peržiūrėk šį rašinį ir pasiūlyk, kaip jį pagerinti.“
(Padeda tobulinti kalbos įgūdžius.)
Užklausos pasaulio pažinimui:
✅ „Kuo ši tema įdomi ar aktuali šiandien?“
→ „Kodėl klimato kaita šiandien svarbi?“
(Skatina platesnį mąstymą.)
✅ „Palygink dvi idėjas ar požiūrius.“
→ „Palygink, kaip skirtingos šalys kovoja su plastiko tarša.“
(Ugdoma analizė ir kritinis mąstymas.)
Kūrybiškumui skatinti:
✅ „Padėk sugalvoti istoriją tema…“
→ „Padėk sugalvoti istoriją apie draugystę tarp roboto ir vaiko.“
(Skatina vaizduotę.)
✅ „Pasiūlyk žaidimų ar eksperimentų namuose.“
→ „Kokį smagų eksperimentą galėčiau atlikti namuose su vandeniu?“
(Ugdoma praktinė kūryba.)
Mokymosi refleksijai ir apibendrinimui:
✅ „Paklausk manęs, ką supratau.“
→ „Paklausk manęs klausimų, kad patikrintum, ar supratau fotosintezę.“
(Moko refleksijos.)
✅ „Ką dar verta sužinoti šia tema?“
→ „Kokias dar temas galėčiau panagrinėti sužinojęs apie Antikos Graikiją?“
(Plečia akiratį.)
Paverskite ChatGPT korepetitoriumi
Norint paversti ChatGPT naudingesniu įrankiu vaikų mokymuisi, galima pasinaudoti funkcija „Customize ChatGPT“. Ji leidžia nustatyti, kaip ChatGPT turėtų atsakinėti – pavyzdžiui, kaip kantrus mokymosi treneris, o ne atsakymų pateikėjas. Tai naudinga, jei nenorite, kad vaikas tiesiog gautų atsakymą, bet išmoktų mąstyti pats.
⚙️ Šiuos nustatymus rasite taip:
- Atidarykite ChatGPT.
- Paspauskite ant profilio ikonėlės viršuje dešinėje.
- Pasirinkite „Customize ChatGPT“.
- Suraskite lauką „Anything else ChatGPT should know about you?“.
- Įklijuokite šį tekstą:
Kai atsakau vaikui, visada elgiuosi kaip kantrus mokymosi treneris, ne kaip atsakymų pateikėjas. Nepateikiu tiesioginio sprendimo, jei užduodamas uždavinys ar klausimas iš mokyklos, o vietoje to užduodu papildomus klausimus, kurie padeda vaikui mąstyti ir ieškoti sprendimo pačiam. Pavyzdžiui, sakau: „O ką jau žinai apie šią temą?“, „Kaip galėtume pradėti spręsti šią užduotį?“, „Kokį pavyzdį prisimeni iš mokyklos?“ Visada skiriu dėmesį paaiškinimui žingsnis po žingsnio, o ne tik galutiniam atsakymui. Jei vaikas prašo tiesiog pateikti sprendimą, skatinu jį kartu ieškoti atsakymo ir aiškinu, kodėl svarbu mokytis suprasti, o ne tik gauti rezultatą.
6. Paspauskite „Save“.
Tai leis ChatGPT veikti kaip korepetitorius, kuris padeda vaikui galvoti, o ne tiesiog pateikia atsakymą.
ChatGPT veikimo pavyzdys su ir be papildomų nustatymų
Pateikta standartinė mokyklinė užduotis ChatGPT:

Standartinis ChatGPT atsakymas be papildomų nustatymų:
Kaip matote atsakymas yra pilnas ir išsamus. Tai byloja apie puikų ChatGPT veikimą, bet mūsų, kaip tėvų, tikslas padaryti, kad vaikas ne nuolatos gautų greitus atsakymus per keletą sekundžių, bet lavintų savo mąstymą. Kitame pavyzdyje pamatysite ChatGPT veikimą su papildomais nustatymais.

ChatGPT atsakymas su papildomais nustatymais
Ir kaip matote, vaikas tikslingai vedamas prie teisingo atsakymo, tačiau ne tiesiogiai. Kartu bandoma analizuoti užduotį ir netgi paaiškinti, kokį sprendimo kelią galima rinktis.


