Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

DI kaip intelektualinis fast-foodas smegenims ir nauja ChatGPT karta (GenGPT)

Pažvelkite į grafiką. OpenAI naudojimo kreivė – spalvingos kaladėlės, kurios iki birželio pradžios kilo iki debesų, ir staiga – kritimas. Ne, žmonės nenusivylė ChatGPT. Studentai ir moksleiviai tiesiog išėjo atostogų.

Ir štai ironija: milijardai sugeneruotų tokenų nėra nei „verslo revoliucija“, nei „pramonės transformacija“. Tai tiesiog namų darbai. Moksleiviai, studentai, magistrantai – ChatGPT tapo jų „copy–paste“ fabriku. Jei pažiūrėtume giliau, pamatytume, kad ne bankai, ne universitetai ir ne tarptautinės korporacijos yra tikrieji ChatGPT „power useriai“. Didžiausias variklis ryjantis milijardus tokenų, yra labai žemiškas reiškinys – moksleivio ir studento tinginystė.

20-metis studentas, kuriam rytoj reikia atiduoti esė apie Hamletą, renkasi ne knygą, o promptą: „Parašyk man esė per 1000 žodžių“. 16-metis gimnazistas, gavęs matematikos užduotį su keliais lygtimis, spaudžia: „Išspręsk man šitą“. Net 12-metis penktokas, kuriam reikia parašyti pastraipą apie Lietuvos istoriją, įveda: „Sukurti trumpą tekstą apie Mindaugą“.

Ir visi jie jaučiasi labai protingi, nes „sutaupė laiko“. Bet realybė tokia: jų smegenys tuo metu nedaro nieko. Nemąsto, neklysta ir nesitreniruoja.

Trumpai tariant, ChatGPT šiandien dažniausiai maitina ne „startuolių revoliuciją“ ar „mokslinę pažangą“, o namų darbų fabriką, kurio pagrindiniai darbuotojai – nuo paauglio su literatūros užduotimi iki 20-mečio, skubančio priduoti kursinį.

DI tapo tikru intelektualiniu McDonald’s: greitai, pigiai, skaniai – bet su pasekmėmis. Klausimas tik vienas – ar tokia dieta smegenims nevirs Alzheimerio banga po 20 metų?

Masačusetso technologijos instituto mokslininkai neseniai atliko tyrimą, kuris turėtų priversti suklusti visus tėvus, mokytojus ir politikus, dar tik svajojančius, kaip AI pakeis švietimą.

54 studentai iš MIT, Harvard ir kitų Bostono universitetų buvo padalyti į tris grupes:

  1. Vieni rašė tekstus savarankiškai.
  2. Kiti naudojosi Google.
  3. Treti pasitelkė ChatGPT.

Rezultatai:

  • Naudojant ChatGPT, smegenų veikla (EEG duomenimis) sumažėjo 47%.
  • 83% studentų nesugebėjo prisiminti, ką patys „parašė“ su DI pagalba.
  • Jie nejautė jokios teksto nuosavybės, tarsi rašytų ne jie.
  • Net vėliau, kai teko rašyti be DI, jų smegenys liko „žemo aktyvumo“ būsenoje – kognityvinė skola tęsėsi.

O štai tie, kurie rašė be pagalbos, turėjo plačiausią neuroninių tinklų aktyvaciją ir stipriausią atmintį. Kitaip tariant, jų smegenys sportavo, o ChatGPT grupės – gulėjo ant sofos su „Netflix“ ir traškučiais. Tikiu šia smegenų ir kūno raumenų analogija.

Tai nėra šiaip statistika. Tai vienas pirmųjų mokslinių signalų šiam naujam reiškiniui, kad reguliarus DI naudojimas smegenims – tas pats, kas kasdienis fast-foodas organizmui. Skonis geras, sotumas greitas, bet ilgalaikės pasekmės – nutukimas, vangumas ir ligos.

Pažiūrėkime į JAV nutukimo epidemiją. Ir čia verta prisiminti fizinio nutukimo statistiką. Kaip teigia JAV Ligų kontrolės ir prevencijos centrai (CDC), šiandien apie 73,6 % amerikiečių turi antsvorį arba nutukimą, o daugiau nei 40 % suaugusiųjų yra nutukę. Beveik vienas iš dešimties jau patenka į sunkaus nutukimo kategoriją. Ir paradoksas tas, kad beveik visi žino, kas sveikiau – salotos ar cheeseburgeris. Bet ar tai sustabdo? Ne. Trumpalaikė pagunda nugali ilgalaikę logiką.

Tas pats dabar vyksta su DI. Visi suprantame, kad tikras mokymasis reikalauja pastangų, kritinio mąstymo, klaidų ir pakartojimų. Bet spausti mygtuką „Sugeneruok man esė“ – greičiau ir lengviau. Mes renkamės intelektualinį cheeseburgerį, net žinodami, kad jis kenkia.

Kaip nutukęs kūnas tampa lėtas, sergantis ir trapus, taip ir per daug DI užaugintos smegenys rizikuoja tapti vangios, be kritinio mąstymo raumenų. Amerika jau turi fizinio nutukimo epidemiją. Jei nieko nedarysime – sekantis bus kognityvinis nutukimas.

Ar jau auginame naująją ChatGPT kartą – GenGPT? Jie yra vaikai, kurie greitai nebežinos, kaip klysti. Vaikai, kurie nuo mažens žino, kur gauti atsakymą, bet nebemoka jo sukurti.

Psichiatrai įspėja ir tas man kelia didžiausią siaubą: išmanieji įrenginiai ir socialiniai tinklai jau sugeneravo „sergančią kartą“ – 58% paauglių merginų nuolat jaučiasi liūdnos, 32% svarstė apie savižudybę, 13% bandė ją įvykdyti (CDC duomenys). Ir tai – dar prieš AI sprogimą.

Dabar pridėkime DI. Vaikai, kurie užduotis atlieka su ChatGPT pagalba, nebeklysta. O būtent klaidos yra pagrindinis mokymosi mechanizmas. Be klaidų nėra kritinio mąstymo, nėra kūrybos, nėra patirties. Yra tik generuotas „teisingas“ tekstas.

ChatGPT funkcija „Study and Learn“ buvo gražus noras, bet tapo kaip spalvotas lipdukas ant tos pačios dėžės. OpenAI, matydama tėvų baimes, pristatė „Study and Learn“ režimą – DI kaip korepetitorių. Bet yra viena problema. Vienu mygtuko spustelėjimu vaikas gali išeiti iš „mokymosi režimo“ į paprastą ChatGPT. Ir tada viskas tampa labai banalu – vietoj „mokytojo“ jis gauna užduočių atlikėją. Režimas – tėvų ramybės iliuzija. Lyg žaislinė spyna ant durų, kurią vaikas atrakina su pirmu pasitaikiusiu pagaliuku.

Kaip ChatGPT paversti korepetitoriumi?

Jei norime, kad DI būtų mokytojas, o ne tinginio įrankis, reikia patys sukonfigūruoti jo elgesį. Tai daroma per Custom Instructions.

Norint paversti ChatGPT naudingesniu įrankiu vaikų mokymuisi, galima pasinaudoti funkcija „Customize ChatGPT“. Ji leidžia nustatyti, kaip ChatGPT turėtų atsakinėti – pavyzdžiui, kaip kantrus mokymosi treneris, o ne atsakymų pateikėjas. Tai naudinga, jei nenorite, kad vaikas tiesiog gautų atsakymą, bet išmoktų mąstyti pats.

⚙️ Šiuos nustatymus rasite taip:

  1. Atidarykite ChatGPT.
  2. Paspauskite ant profilio ikonėlės viršuje dešinėje.
  3. Pasirinkite Customize ChatGPT.
  4. Užpildykite šiuos laukus:

Laukas: What personality should ChatGPT have?

Pasirinkite: Listener arba default (arba palikite taip, kaip patogu)

Laukas: What traits should ChatGPT have?

Čia pažymėkite:

  • +Encouraging (skatinti)
  • +Forward thinking (mąstantis į priekį)

Laukas: Anything else ChatGPT should know about you?

Šiame lauke įklijuokite tekstą:

Nepateik jokių galutinių skaičių, formulių ar teisingo rezultato, net jei aš to paprašysiu. Tavo atsakymai gali būti tik klausimų ar užuominų forma.

Niekada nepateik galutinio atsakymo ar sprendimo iš karto.

Jei klausimas yra iš mokyklos ar mokymosi užduotis, visada pradėk nuo to, kad užduodi vaikui papildomus klausimus ir tik palaipsniui kartu eini link sprendimo.

Jei vaikas prašo iškart duoti teisingą atsakymą, išspręsti užduotį, atsakyk: „Aš negaliu to padaryti, bet galime kartu rasti sprendimą.“

Tik jei vaikas kelis kartus aiškiai pakartoja, kad nori pamatyti pilną atsakymą, tuomet gali jį pateikti, bet tik po išsamaus paaiškinimo žingsnis po žingsnio.

5. Pažymėkite Enable for new chats

6. Paspauskite Save.

Toks konfigūravimas paverčia ChatGPT panašesnį į tikrą korepetitorių. Ne „užduočių generatorių“, o treniruoklį, kuris lavina protą.

ChatGPT veikimo pavyzdys su ir be papildomų nustatymų

Pateikta standartinė mokyklinė užduotis ChatGPT:

Standartinis ChatGPT atsakymas be papildomų nustatymų:

Kaip matote atsakymas yra pilnas ir išsamus. Tai byloja apie puikų ChatGPT veikimą, bet mūsų, kaip tėvų, tikslas padaryti, kad vaikas ne nuolatos gautų greitus atsakymus per keletą sekundžių, bet lavintų savo mąstymą. Kitame pavyzdyje pamatysite ChatGPT veikimą su papildomais nustatymais.

ChatGPT atsakymas su papildomais nustatymais

Ir kaip matote, vaikas tikslingai vedamas prie teisingo atsakymo, tačiau ne tiesiogiai. Kartu bandoma analizuoti užduotį ir netgi paaiškinti, kokį sprendimo kelią galima rinktis.



Toks „perrašymas“ paverčia ChatGPT į tikrą korepetitorių. Ne „užduočių generatorių“, o treniruoklį, kuris lavina protą.

Kodėl tai svarbu?

Mokymasis nėra apie „turėti atsakymą“. Mokymasis – tai smegenų raumenų treniruotė. Jei kasdien kyli liftu į trečią aukštą – raumenys silpsta. Jei kasdien leidiesi ChatGPT „išspręsti užduotį“ – silpsta protas.

Tikras mokytojas – ar žmogus, ar DI – priverčia galvoti, klysti, bandyti dar kartą. Bet jei ChatGPT naudojamas tik kaip greitų atsakymų tiekėjas, jis tampa ne pagalbininku, o legaliu tinginystės pateisinimu.

Ir čia slypi pavojus. Jei leistume vaikams augti tokioje intelektualinio „fast-food“ kultūroje, turėsime GenGPT kartą – ne kūrėjus, ne kritiškai mąstančius piliečius, o vartotojus, kurie žino, kur gauti atsakymą, bet nebegeba jo sukurti. Tai ne švietimo ateitis, o kognityvinio nuosmukio pradžia.

ChatGPT gali būti galingas įrankis švietimui, bet tik tada, kai jis naudojamas kaip protą lavinantis treneris, o ne kaip užduočių atlikėjas. Jei nekursime taisyklių ir ribų, ši technologija taps ne pagalbininku, o smegenų raumenų atrofijos priežastimi mūsų naujai kartai. Turime sąmoningai diegti DI naudojimo kultūrą – tokią, kuri stiprina atmintį, kūrybiškumą ir kritinį mąstymą, o ne juos silpnina.

Ir prieš paleisdami vaiką prie ChatGPT, paklauskime savęs: ar šiandien jis mokosi valgyti sveikai, ar tiesiog užsisako dar vieną porciją intelektualinio fast-foodo?

Nuoroda į MIT tyrimą